dystrybucja filmow

DYSTRYBUCJA FILMÓW
z Europy Wschodniej

tel. 22 837 91 44

STRONA GŁÓWNA

Dystrybucja kinowa W kinach
Archiwum

Na DVD Żyła sobie baba
Box Sokurowa
Box Kozincewa
Box Germana
Box Panfiłowa
Box Podwójny
          Kaniewskij-Awerbach

Złota Kolekcja Sputnika

Festiwale
Dla prasy
Zamówienie filmu
Kontakt

Filmy na DVD - 2011

11 luty 2011
Karen Szachnazarow
PEŁNIA KSIĘŻYCA PEŁNIA KSIĘŻYCA, reż. Karen Szachnazarow
Popularny DJ nocnych audycji radiowych, kapitan wojsk lotniczych, śledczy, moskiewski uczeń, księżniczka Olszańska, Aleksander Puszkin, nostalgiczny pies, piękna dziewczyna z Kałmucji i potomek Czyngis-chana. Co łączy te wszystkie osoby żyjące w różnych miejscach i epokach? Czy przypadkowe spotkanie kobiety w liliowej sukni podczas księżycowej pełni w 1948 roku, może spleść losy ponad osiemdziesięciu osób z różnych czasów i przestrzeni?
“Pełnia Księżyca” stanowi zachwycająco sfotografowany kalejdoskop epizodów, utrzymany w duchu „La Ronde” Maxa Ophülsa. Fragmentaryczna narracja, poetycko obrazuje rozłożoną na części istotę ludzkiego życia. Szachnazarow przeprowadza wiwisekcję przeszłości i teraźniejszości Rosji, prezentując ekscytującą mozaikę współczesnej rosyjskiej duszy.

SALA NR 6 SALA NR 6, reż. Karen Szachnazarow
Ekranizacja jednego z najbardziej niepokojących opowiadań Antona Czechowa. Film przedstawia losy lekarza szpitala psychiatrycznego na prowincji, który pod wpływem rozmów z jednym z chorych sam staje się pacjentem.
Socrealistyczna stylistyka i konwencja paradokumentu jaką przyjmuje Szachnazarow wpływa na silnie emocjonalny odbiór filmu. Poznajemy ludzi, pacjentów dotkniętych chorobą psychiczną. Mają oni proste marzenia: ożenić się, założyć rodzinę, ale najbardziej czego pragną to opuścić szpital. Surowa stylistyka nadaje filmowi jeszcze większego dramatyzmu, który wstrząsa i przejmuje. To film o kryzysie duchowym i chorobie duszy. To film, w którym bohaterowie próbują odpowiedzieć kim są i co znaczą, w końcu to film o cienkiej, wręcz iluzorycznej granicy jaka dzieli obłęd od "normalnego", zdroworozsądkowego świata. Scenariusz zachowuje oryginalną czechowowską fabułę, jednak twórcy celowo przenoszą akcję filmu w czasy współczesne.

Filmy na DVD - 2010

24 Września 2010
SAMOLOT W PŁOMIENIACH SAMOLOT W PŁOMIENIACH, reż. Aleksandr Mitta
Najbardziej kasowy film 1980 roku w Związku Radzieckim. Obejrzało go ponad 70 milionów widzów.
Bohaterami są członkowie załogi pasażerskiego tu-154. Samolot dostarcza pomoc humanitarną dla ofiar trzęsienia ziemi. Na skutek kolejnego wstrząsu zostaje uszkodzony pas startowy. Maszynę udaje się poderwać do lotu, lecz awaria okazuje się na tyle poważna, że prawdopodobnie uniemożliwi bezpieczne lądowanie...
Film prezentuje skomplikowane losy głównych bohaterów: kapitana Timczenki, którego córka jest w ciąży z nieznanym mężczyzną; inżyniera Skworcowa - miłośnika kobiet, zabiegającego o względy stewardesy Tamary; drugiego pilota Ninarokowa, który utracił prawo opieki nad własnym synem.
Samolot w płomieniach Aleksandra Mitty był pierwszą odpowiedzią ZSRR na hollywoodzkie produkcje z lat 70-tych. Obraz radzieckiego reżysera przewyższa jednak filmy katastroficzne z fabryki snów wysmakowanym klimatem i śmiałymi, jak na owe czasy scenami erotycznymi.

CHODZĄC PO MOSKWIE CHODZĄC PO MOSKWIE, reż. Georgij Danielija
Utrzymany w baśniowym i lirycznym klimacie obraz Georgija Daneliji to opowieść o młodości, miłości i Moskwie. Wołodia to młody robotnik pochodzący z Syberii. Chłopak przyjeżdża do Moskwy aby spotkać się z pisarzem Woroninem, gdyż jego opowiadanie ma zostać opublikowane czasopiśmie «Junost’». W moskiewskim metrze Wołodia poznaje Kolę, który oferuje mu pomoc w odnalezieniu adresu pisarza. Wkrótce niewinna wędrówka po mieście przeradza się w cykl zabawnych i wzruszających historii, kalejdoskop ludzkich twarzy, nowych przyjaźni uczuć.
Filmowa pocztówka z Moskwy lat sześćdziesiątych prezentuje pokolenie kipiące radością, wolne od wojennej przeszłości. Znakomite kreacje aktorskie (w tym młodziutkiego Nikity Michałkowa), a także przepiękne zdjęcia Wadmia Jusowa – operatora, współpracującego z Andriejem Tarkowskim.
Mimo że lata 60 - te przeminęły wraz z Rosją tamtych lat, „Chodząc po Moskwie” to film kipiący nostalgią. Ten wyjątkowy obraz wciąż potrafi wywołać na twarzy widzów zarówno uśmiech jak i łzy. Nieśmiertelna jest także muzyka z filmu, zwłaszcza piosenka „Я шагаю по Москве” w wykonaniu Nikity Michałkowa, która stała się przebojem w lat sześćdziesiątych w Rosji.

Kolekcja Rosyjskie kino wojenne
WNIEBOWSTĄPIENIE WNIEBOWSTĄPIENIE, reż. Łarisa Szepitko
Jest zima 1941 roku. Część Związku Radzieckiego znajduje się pod niemiecką okupacją. W obozie partyzanckim Dubowego, który zatrzymał się w pobliżu boru, brakuje pożywienia. Dowódca wysyła więc jednego z żołnierzy, Kolę Rybaka, do pobliskiego, znajomego chutoru po prowiant. Brakuje chętnych, aby towarzyszyć Rybakowi, w końcu na ochotnika zgłasza się artylerzysta Sotnikow. Kiedy docierają na miejsce, widzą tylko zgliszcza chaty, ale nie chcą wracać z pustymi rękami i trafiają do domostwa kolaborującego z Niemcami starosty. Rybak chce go zabić, ale w końcu, po błaganiach żony staruszka, rezygnuje. Kobieta odkrywa, że Sotnikow jest bardzo chory. W drodze powrotnej żołnierze natykają się na oddział niemiecki i dochodzi do wymiany ognia. W jej wyniku Sotnikow zostaje ranny. Rybak zabiera go do chaty, której właścicielka, Awgienia, matka trojga dzieci, na widok Niemców, ukrywa ich na strychu. Partyzantów zdradza kaszel Sotnikowa, całą trójkę okupanci zabierają do pobliskiego miasteczka, aby ich przesłuchać. Sędzia śledczy torturuje Sotnikowa, ale ten uparcie odmawia zeznań. Na współpracę gotów jest natomiast Rybak. Skatowany Sotnikow, Rybak, Awgienia, starosta Piotr Sycz i mała dziewczynka, Basia, przetrzymywani są przez noc w piwnicy-więzieniu. Następnego dnia dowiadują się, że czeka ich likwidacja. Rybak postanawia przejść na stronę kolaborantów, pozostała czwórka umiera na szubienicach, na oczach zgromadzonych ludzi. Rybak wiesza się na pasku w wychodku.

POKÓJ PRZYCHODZĄCEMU NA ŚWIAT POKÓJ PRZYCHODZĄCEMU NA ŚWIAT, reż. Aleksander Ałow, Władimir Naumow
Młody lejtenant Armii Radzieckiej, który właśnie skończył szkolę, przyjeżdża na służbę do Berlina, za kilka dni przed kapitulacją Niemiec w czasie Wielkiej wojny Ojczyźnianej. W zrujnowanym walkami mieście żołnierze znajdują ciężarną dziewczynę, Niemkę. Przewodniczący jednostki wojskowej decyduje się pomóc jej dostać się do szpitala. Lejtenantu Ijewliewu poręczono odprowadzić tą ciężarną kobietę w bezpieczne miejsce, przekazując mu kierowcę i kontuzjowanego żołnierza, którego również trzeba zawieść do szpitala. Tym samym starsi oficerowie chcą uchronić młodego lejtenanta od możliwej śmierci w Berlinie w samym końcu wojny. Tak się zaczyna ich droga, podobna w swojej trudności ilościami przeszkód na Odyseję Homera. W rezultacie, stając się zupełnie innym człowiekiem, wydoroślały główny bohater, razem ze spotkanym na drodze żołnierzem- kierowcą armii amerykańskiej, pomagają dziewczynie, dostarczając ją w bezpieczne miejsce. Wojna się kończy, rodzi się młodzieniec w nowym, spokojnym świece. Finałowe ujęcie – maluch sika na górę teraz już nie potrzebnej, wyrzuconej broni.

IDZ I PATRZ IDZ I PATRZ, reż. Elem Klimow
Film Elema Klimowa w scenerii Alesja Adamowicza z 1985 roku, jest jednym z najbardziej przerażających filmów o wojnie. Nie tylko wojnie 1941-1945, ale o wojnie jako destrukcyjnej sile, burzącej naturalną kolej rzeczy. Film jest oparty na realnych faktach i odwołuje się do „Chatyńskiej opowieści” Adamowicza. Autorzy wybrali właśnie to miejsce i te wydarzenia, które stały się symbolem biedy i cierpienia narodu. Bohaterem filmu jest szesnastoletni Flora, który wyruszył do lasu, żeby pomagać partyzanom. Na początku filmu jest jeszcze prawie dzieckiem. Na końcu, po przerażających akcjach faszystowskich, staje się dorosłym, starym człowiekiem. Wojna zniekształciła jego delikatne, dziecięce rysy i zmieniła je w bruzdy starca. Zmieniona twarz Flory jest twarzą wojny.
„Czarująco - nieludzki film, który widzi mi się jako czerwone apetyczne jabłko, zjedzone wewnątrz poprzez robaków wariactwa.”
Władzimier Gordiejew


15 października 2010
CZAJKOWSKI CZAJKOWSKI, reż. Igor Tałankin
Osią fabuły filmu Tałankina jest korespondencja mistrza z Nadieżdą von Mekk. Przyjaźń z tą pasjonującą kobietą, arystokratką i koneserką sztuki, była dla Czajkowskiego inspiracją i jednocześnie wyzwaniem intelektualnym.
Opowiadając o najistotniejszych wydarzeniach z życia wielkiego rosyjskiego kompozytora twórcy filmu próbują uchylić rąbka prawdy o świecie, który rodzi się w umysłach geniuszy. Czy uda im się odkryć tę tajemnicę?
Mocnym punktem filmu jest doskonałe aktorstwo. W szczególności interpretacja postaci Czajkowskiego dokonana przez Innokientija Smoktunowskiego, nagrodzonego na festiwalu w San Sebastian za najlepszą rolę męską. Kreacja ta na stałe weszła do historii radzieckiej kinematografii. Tałankin wyjątkowo subtelnie oddaje skomplikowane relacje cCajkowskiego z kobietami jego życia – żoną, młodziutką trzpiotką (Liudmiła Judina) i starzejącą się muzą kompozytora – Nadieżdą von Mekk (wielka Antonina Szarapowa).

Kolekcja filmów Iwana Pyriewa:
BRACIA KARAMAZOW BRACIA KARAMAZOW, reż. Iwan Pyriew
Ekranizacja światowej sławy powieści Fiodora Dostojewskiego „Bracia Karamazow” jest ostatnią pracą klasyka kina radzieckiego Iwana Pyrjewa. Nagła śmierć przeszkodziła reżyserowi dokończyć film. Tego zadania podjęli się aktorzy Michaił Uljanow i Kiriłł Ławrow. Widzowie niezbyt rozpieszczeni ekranizacją twórczości Fiodora Dostojewskiego przyjęli z zachwytem tę wysoce intelektualną powieść, w której zagrali mistrzowie kina radzieckiego. Film został uznany poprzez czytelników pisma „Radziecki ekran” najlepszym w roku 1969.

WESOŁY JARMARK WESOŁY JARMARK, reż. Iwan Pyriew
Na jarmarku spotykają się przedstawiciele dwóch prosperujących kubańskich kołchozów - Galina Pierieswietowa i Gordiej Woron. Kochają się, ale ukrywają swoje uczucia, bo są dawnymi konkurentami - celem każdego z nich jest doprowadzić swój kołchoz do zwycięstwa.

IDIOTA IDIOTA, reż. Iwan Pyriew
Klasyczna ekranizacja pierwszej części powieści Fiodora Dostojewskiego pod takim samym tytułem, której centralnym punktem jest tragiczna postać Nastasji Filipowny. Opowieść o namiętności ponad siły człowieka, pięknie cierpienia i szlachetności, która musi zmierzyć się z hipokryzją i zakłamaniem.
Książę Myszkin (w tej roli Jurij Jakowlew) wraca do Rosji ze Szwajcarii, gdzie leczył się w klinice psychiatrycznej. W pociągu w drodze do Petersburga, młody książę poznaje Parfiena Rogożyna, który opowiada mu o swojej niszczycielskiej i namiętnej miłości do Nastasji Filipowny, kobiety upadłej, byłej utrzymanki milionera Tockiego. Po przyjeździe do Petersburga, Myszkin zatrzymuje się w domu swojej krewnej, generałowej Jepanczyn, gdzie poznaje jej męża i trzy córki. Tam w jego ręce przypadkowo trafia fotografia Nastasji Filipowny, która zostawia w jego duszy głęboki ślad i na zawsze odmienia jego życie.


5 Listopada 2010
JA, KUBA JA, KUBA, reż. Michaił Kałatozow
Film reżysera „Lecą żurawie”, zapomniany na 30 lat, wydobyty z niebytu przez Martina Scorsese i Francisa Forda Coppolę, zafascynowanych filmową podróżą radzieckiego reżysera na wrzącą Kubę, będącą u progu rewolucji i obalenia dyktatury proamerykańskiego dyktatora Fulgencio Batisty.
Kilka czarno-białych nowel ukazuje pełne kontrastów społeczeństwo. Młody sprzedawca owoców zakochuje się w swojej sąsiadce, skromnej dziewczynie, która walcząc z biedą sprzedaje się amerykańskim turystom, oszalały z rozpaczy farmer podpala cały zbiór trzciny cukrowej, postawiony przed faktem dokonanym – jego pole zostało sprzedane wszechwładnemu United Fruit. Studenci spiskują chcąc obalić potwora na tronie, a w dalekich górach Sierra Maestra zaczyna się prawdziwa walka na śmierć i życie.

Kolekcja filmów Siergieja Eisensteina:
ALEKSANDER NEWSKI ALEKSANDER NEWSKI, reż. Siergiej Eisenstein
Aleksander Newski to dzieło wpisane w klasykę światowego kina. Doborowa obsada, niesamowite dekoracje, ogromny rozmach przy realizacji – to tylko niektóre z atutów tego filmu. Fabułę oparto na autentycznych wydarzeniach z XIII wieku. Akcja filmu toczy się w XIIwiecznej Rosji, rozbitej na feudalne części. Mocno osłabiony najazdami tatarskimi kraj zostaje napadnięty przez Zakon Krzyżacki.Niemieccy rycerze grabią bezkarnie przygraniczne wioski, siejąc gwałt i spustoszenie. Kiedy wrogowie zbliżają się do bram Nowogrodu, przerażeni mieszkańcy zwracają się o pomoc do znanego z waleczności i bohaterstwa księcia Aleksandra Newskiego (porywająca kreacja Nikołaja Czerkasowa). Kulminacyjnym punktem akcji jest starcie zbrojne na powierzchni zamarzniętego jeziora. bitwa na Jeziorze Czudzkim – starcie plebejskich wojsk ruskich i zakutych w żelazo rycerzy niemieckich. Wojowie Aleksandra są znaczeni czernią strojów, oddziały niemieckie bielą krzyżackich płaszczy. Kontrastowe barwy czerni i bieli tak tu, jak i w całym filmie obrazują konflikt podstawowych wartości – dobra i zła, czy też świata życia i świata śmierci.

Niech żyje Meksyk NIECH ŻYJE MEKSYK, reż. Siergiej M. Eisenstein
Niezrealizowane dzieło Siergieja Eisensteina miało być epizodyczną opowieścią o meksykańskiej kulturze i polityce. Rekonstrukcja filmu dokonana w 1979 roku przez Grigorija Aleksandrowa miała być w założeniu jak najwierniejsza oryginalnej wersji Eisensteina.
Na Jukatanie, wśród pogańskich świątyń, kapłańskich miast i ogromnych piramid, w królestwie śmierci, gdzie relikty przeszłości nieprzerwanie panują nad światem współczesnym - tu właśnie rozpoczynamy swą opowieść. Niczym symbol przeszłości, pożegnanie ze starożytną cywilizacją Majów, przesuwa się po ekranie posępna procesja pogrzebowa. Oglądamy kapłanów pogańskich świątyń, maski bogów - fantomów dalekiej przeszłości.

(fragment prologu filmu)
Film jest zbiorem sześć epizodów ukazujących tysiąclecie osobliwej kultury meksykańskiej. Eisenstein stworzył wstrząsający portret dramatycznego zderzenia pomiędzy starożytną cywilizacją Majów a hiszpańskimi konkwistadorami oraz obraz modernistycznej mitologii Rewolucji Meksykańskiej z początku XX wieku.


wyspa
wygnanie
wygnanie
pełen oddech
spadkobiercy cara
ładunek 200
podróż ze zwierzętami domowymi
słowo jak głaz
shultes