dystrybucja filmow

DYSTRYBUCJA FILMÓW
z Europy Wschodniej

tel. 22 837 91 44

STRONA GŁÓWNA

Dystrybucja kinowa W kinach
Archiwum

Na DVD Żyła sobie baba
Box Sokurowa
Box Kozincewa
Box Germana
Box Panfiłowa
Box Podwójny
          Kaniewskij-Awerbach

Złota Kolekcja Sputnika

Festiwale
Dla prasy
Zamówienie filmu
Kontakt

"Sala nr 6" i "Pełnia Księżyca"

Specjalnie dla entuzjastów kina rosyjskiego kolekcja Sputnika przygotowała kolejne dwa filmy znanego już polskiemu widzowi – znakomitego Karena Szachnazarowa. Tym razem krytyce kinomanów poddamy kandydata do Oskara - „Salę nr 6” (2009) oraz „Pełnię księżyca” (1998). Płyty będzie można nabyć od 11. lutego w salonach Empik i nie tylko!

Karen Szachnazarow jest jednym z najwybitniejszych twórców rosyjskiej kinematografii. W jego dorobku reżyserskim znajduje się kilkanaście filmów, z którymi polscy widzowie mieli już okazję zapoznać się w ramach retrospektywy dzieł twórcy na Festiwalu „Sputnik”. W twórczości Szachnazarowa charakterystyczna jest baczna obserwacja teraźniejszości, która to zmusza widza do głębokich przemyśleń. Filmy reżysera analizują otaczającą nas rzeczywistość, przez co wywołują głęboką refleksję odbiorcy. Autor w swych obrazach często łączy plan teraźniejszy z wątkami historycznymi. W nurcie tym artysta powraca do historii Rosji, przyrównując ją do czasów współczesnych. Magia filmów Szachnazarowa opiera się na umiejętnym połączeniu warstwy przekazu z wartością artystyczną obrazu.

„Sala nr 6” to głośna ekranizacja jednego z najbardziej niepokojących opowiadań Antona Czechowa. Scenariusz filmu zachowuje trzon oryginalnej fabuły powieści, jednak autorzy świadomie przenieśli jej akcję w dzisiejsze realia. Dzięki temu utwór nabiera wymowy uniwersalnej, traktując o szaleństwie otaczającego świata. „Sala nr 6” to pełna paradoksów i filozoficznych refleksji nad sensem życia historia ordynatora szpila psychiatrycznego - Andrieja Jefimowicza Ragina. Lekarz pod wpływem rozmów z jednym ze swoich pacjentów dochodzi do wniosku, iż światem rządzi szaleństwo. Pojawia się pytanie o granicę między zdrowym rozsądkiem i obłędem. Okazuje się być ona niezwykle cienką…W rezultacie nocnych dyskusji między mężczyznami Ragin sam staje się pacjentem szpitala. Film Szachnazarowa nabiera większej wiarygodności dzięki zdjęciom nakręconym w prawdziwej klinice psychiatrycznej. Socrealistyczna konwencja paradokumentu wpływa na silnie emocjonalny odbiór filmu. Surowa stylistyka nadaje mu natomiast dramatyzmu, który wstrząsa i przejmuje.

„Pełnia księżyca” stanowi barwny kalejdoskop epizodów, w którym teraźniejszość zderza się z przeszłością. Jest to podróż w czasoprzestrzeni, odkrywająca zagadki rosyjskiej duszy. Film przedstawia całą galerię postaci, pozornie niemających ze sobą nic wspólnego. Co łączy popularnego DJ-a nocnych audycji radiowych z Aleksandrem Puszkinem? W jaki sposób księżycowa pełnia 1948 roku może spleść losy kilkudziesięciu osób z różnych epok? Dzieło Szachnazarowa to romantyczne wspomnienia o Rosji sprzed lat przeplecione z poetyckim obrazem istoty bytu ludzkiego.

Fanów Karena Szachnazarowa ucieszy także wiadomość o planowanej na listopad 2011 roku premierze box’u czterech dzieł reżysera, wśród których znajdą się filmy: „Goniec” (1986), „Stworzył nas jazz” (1983) oraz wspomniane wyżej „Sala nr 6” i „Pełnia księżyca”.

Sala nr 6
Gatunek: Dramat
Reżyser: Karen Szachnazarow
Scenariusz: Aleksandr Borodianskij
Zdjęcia: Aleksandr Kuzniecow
Scenografia: Ludmiła Kusakowa
Kompozytor: Jewgienij Kadimskij
Rok produkcji: 2009
Czas trwania: 83 min.
Obsada: Władimir Iljin, Alieksiej Wiertkow, Alieksiej śarkom, Aleksandr Pankratow-Cziornyj, Jewgienij Styczkin, Wiktor Sołowiow

Nagrody:
2010 - Złoty Orzeł – nagroda przyznawana przez Narodową Akademię Sztuk i Nauk Filmowych Rosji – za najlepszą reżyserię dla Karena Szachnazarowa
2010 - Nagroda Nika za najlepszą rolę męską dla Władimira Iljina
2009 - Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Moskwie – nagroda za najlepszą rolę męską dla Władimira Iljina
2010 - Międzynarodowy Festiwal w Teheranie najlepszy film zagraniczny i najlepsza rola męska dla Władimira Iljina
2009 - Festiwal w Australii „Rosyjskie Odrodzenie” nagroda krytyków filmowych dla najlepszego filmu

Ekranizacja jednego z najbardziej niepokojących opowiadań Antona Czechowa. Film przedstawia losy lekarza szpitala psychiatrycznego na prowincji, który pod wpływem rozmów z jednym z chorych sam staje się pacjentem.Socrealistyczna stylistyka i konwencja paradokumentu jaką przyjmuje Szachnazarow wpływa na silnie emocjonalny odbiór filmu. Poznajemy ludzi, pacjentów dotkniętych chorobą psychiczną. Mają oni proste marzenia: ożenić się, założyć rodzinę, ale najbardziej czego pragną to opuścić szpital. Surowa stylistyka nadaje filmowi jeszcze większego dramatyzmu, który wstrząsa i przejmuje. To film o kryzysie duchowym i chorobie duszy. To film, w którym bohaterowie próbują odpowiedzieć kim są i co znaczą, w końcu to film o cienkiej, wręcz iluzorycznej granicy jaka dzieli obłęd od "normalnego", zdroworozsądkowego świata. Scenariusz zachowuje oryginalną czechowowską fabułę, jednak twórcy celowo przenoszą akcję filmu w czasy współczesne.


Pełnia księżyca
Gatunek: Komedia
Reżyser: Karen Szachnazarow
Scenariusz: Aleksandr Borodianskij, Karen Szachnazarow
Zdjęcia: Giennadij Kariuk
Scenografia: Ludmiła Kusakowa
Kompozytor: Anatolij Kroll
Rok produkcji: 1998
Czas trwania: 93 min.
Obsada: Jelena Korzeniewa, Natalia Fadiejewa, Walerij Priomychow, Nikołaj Czindjakin, Andrej Panin, Władimir Iljin, Anna Siniakina, Nadieżda Wasiliewa, Walerij Afanasief, Aleksiej Szewczenko

Nagrody:
1998 - Nagroda Specjalna i Nagroda FIPRESCI na XXXIII MFF w Karlowych Warach (Czechy)
1998 - Nagroda Główna, Nagroda FIPRESCI i Nagroda widzów na II MFF w Palicze (Jugosławia)
1998 - Nagroda Główna „Złoty Pegas” na IV MFF „Moskiewski Pegas”
1998 - II Nagroda na IX Otwartym Rosyjskim Festiwalu Filmowym „Kinotawr” w Soczi
1999 - Nagroda „Nika” w nominacji „Najlepszy scenariusz”
1999 - Nagroda krytyków dla reżysera na regionalnym festiwalu „Nowe kino-5” (Ekaterynburg)

Bohaterami filmu są: młody chan, śledczy prokuratury, kapitan wojsk lotniczych i jego piękna towarzyszka. Jest rok 1948. Wszyscy jedzą obiad w moskiewskiej restauracji. Jest tu też „zabójca” i jego ofiara, Aleksander Puszkin z dziewczyną spotkaną przez poetę w drodze na Kaukaz. Jest moskiewski uczeń, czytający o tym w powieści Puszkina „Podróż do Arzrum” i znany muzyk jazzowy wraz z byłą żoną - śpiewaczką. Pojawia się także kilkadziesiąt innych osób, nie mających nawzajem pojęcia o swoim istnieniu. Wszyscy żyją w różnych czasach i krajach...




<< powrót
wyspa
wygnanie
wygnanie
pełen oddech
spadkobiercy cara
ładunek 200
podróż ze zwierzętami domowymi
słowo jak głaz
shultes